Page 30 - Kayseri İmari Ve Mekansal Gelişimi
P. 30
30 İkinci Bölüm
arabalar, kağnılar, saman arabaları, eşya arabaları, atlar, merkepler ve hatta deve-
lerdir. Bu sokaklardan geçilirken bilseniz ne zahmetler çekiliyor? Ne tehlikelerle
karşılaşılıyor…
Bazı sokakların daracık olmakla beraber dolambaçlı olmasına ne mana ver-
meli? Böyle yerlerde geceleri hatta gündüzleri bile adam soymak pek kolaydır”. 19
Yazarın sözünü ettiği yıllarda kent ortaçağ kenti durumundaydı ve iç şehir
(İçerişar) ve dış şehir adıyla iki kısımdan oluşmaktaydı. İç şehir on dokuz mahal-
le ile üstü kapalı büyük bir çarşıyı (kapalı çarşı) içine alan surla çevrili kısımdı.
Bu surdan Kiçikapı, Sivas Kapısı, Yeni Kapı, Boyacı Kapısı ve Meydan Kapısı
adıyla anılan kapılarla dış şehre çıkılırdı. Bu surun dışında kalan mahalle ve kı-
sımlara dış şehir denmekteydi.
Dış şehir sonradan kurulduğu için, önceden kurulmuş geniş alanları kapla-
yan mezarlıklar dış şehrin içinde yer alıyordu. Bazılarının çevresinde duvar bile
yoktu. Üzerlerinden yollar geçiyordu, çocuklarca oyun alanı olarak kullanılan,
hayvanlarında otlak yeriydi. Hunat, Kürtler, Çorakçılar mahalleleri sonraları ku-
rulduğu için bu mahalleler mezarlıklarla iç içe kurulmuştu.
20
Vilayet ile ilçe arasında idari bir teşekkül olan ve bir Mutasarrıf tarafından
idare olunan bağımlı sancaklardan Kayseri Sancağına “Mutasarrıf” unvanıyla
1909 Eylül ayında atanmış olan Vali Ahmet Muammer Bey, Kayseri’nin fiziki
gelişmesinde oldukça etkili olan çalışmalara imza atmıştı. O’nun zamanında Şeh-
20. Yüzyıl başlarında İstasyon Caddesi
19 Erciyes Gazetesi, Kayseri-1910.
20 Yrd. Doç. Dr. Zübeyir Kars, Kayseri ve Sivas’ın Çağdaşlaşmasında Vali Ahmet Muammer Bey, Erzu-
rum-2008,