Page 271 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 271

[742] 262 / EV                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         muştur. Bu sınırlılık 1835 yılındaki büyük
                                                                         deprem  öncesi  için  daha  da  belirgindi,
                                                                         çünkü o zamandan Necibe Çakıroğlu’nun
                                                                         çalışmasını  yürüttüğü  1950’li  yıllara  ka-
                                                                         dar  ayakta  kalan  az  sayıdaki  ev  sadece
                                                                         Müslümanlara aitti. Bir başka neden, nü-
                                                                         fusun gelir düzeyidir; dinleri ne olursa ol-
                                                                         sun yerli Kayserililerin büyük çoğunluğu,
                                                                         alt ve orta düzeyde gelire sahipti ve aynı
                                                                         olmasa da benzer plan ve nitelikler taşı-
                                                                         yan  mütevazı  evlerde  oturmaktaydılar.
                                                                         Gelir  düzeyi  yüksek  olan  gruplarda
                                                                         Müslüman-Hristiyan  evleri  ayırımını
                                                                         yapmak ise biraz daha kolaydı.
                                                                         XIX.  yüzyıl  sonları,  XX.  yüzyıl  başında,
                                                                         zengin  Müslüman  evlerinin  bitmemiş,
          Sol tarafta bir Müslüman evi, sağda bir Hristiyan evi (V. İmamoğlu)  organik  plan  kurguları  devam  etmiş;
                                                                         Hristiyan ev planları ise daha derli toplu,
                                    ev sakinlerinin ve komşuların mahremi-  simetrik,  her  işlevi  içinde  toplayan,  bit-
                                    yetini  bozmayacak  şekilde  planlanmıştı.   miş dikdörtgenler şekline dönmeye baş-
                                    Müslüman  evlerinin  satışında  evlerin   lamıştı. Bu tür Hristiyan evlerinde plana
                                    “kuyu gibi mahrem” olması, evin değeri-  veya bina kütlesine bir şey eklenmesi ve-
                                    ni artıran ve satışını hızlandıran önemli   ya çıkarılması, genel düzeni bozacak bir
                                    bir etkendi.                         değişiklikti. Odalar yine bir avlu veya üs-
                                    Evlerin Dine Göre Farklılaşması: Kayseri, Müs-  tü kapalı merkezî bir hol çevresine yer-
                                    lümanların  azımsanmayacak  bir  Hristi-  leştirilmişti. Ancak Müslüman evlerinde
                                    yan azınlıkla uzun süre birlikte yaşadığı   görülen “sofa-tokana-harem” odası sıra-
                                    bir kentti. XVI. yüzyılda Kayseri’deki nü-  laması veya hiyerarşisi Hristiyan evlerin-
                                    fusun beşte biri Hristiyandı. Kentte 4 kili-  de yoktu. Onun yerine, tüm odalar ben-
                                    se, 12 cami bulunuyordu. Hristiyan nüfu-  zer şekilde, önem sırası gözetilmeden ve-
                                    sun oranı zaman zaman iniş çıkışlar gös-  ya vurgulanmadan yapılmıştı. Bu dönem-
                                    termiş, Cumhuriyet’ten önce üçte bir o-  deki zengin Hristiyan evlerinde sofa gö-
                                    ranını bulmuştur. Hristiyanlığın iki mez-  rülmez;  sofaya  benzer  tek  mekân,  avlu-
                                    hebine  bağlı  “Gregoryen  Ermeniler”  ve   nun  yerini  almaya  başlayan  ortadaki
                                    “Ortodoks  Rumlar”  Müslümanlarla  bir-  “merkezî hol”dür. İki din grubu üyelerine
                                    likte, barış ve uyum içinde yaşamışlardır.   ait  ev  planları  arasındaki  farklılaşmanın
                                    Kentte  yalnız  Müslümanların  ve  yalnız   bir nedeni de Müslümanlığın gereği sayı-
                                    Hristiyanların  oturduğu  mahalleler  ya-  lan toplumsal cinsiyet ayırımıdır. Zengin
                                    nında, bu iki dine mensup ailelerin yüz-  Müslüman evleri, ayrı ayrı girişleri ve av-
                                    yıllarca yan yana oturduğu mahalleler de   lularıyla haremlik ve selamlık diye ikiye
                                    bulunmaktaydı.                       bölünürken,  Hristiyan  evlerinde  böyle
                                    Geleneksel Kayseri evlerinin dinî açıdan   bir  ayrıma  gerek  duyulmamış,  evler  tek
                                    sınıflandırılması  kolay  bir  iş  değildi.  Ü-  girişli,  tek  avlulu  (veya  merkezî  hollü)
                                    zerlerinde kitabesi bulunan evlerin tanı-  olarak  tasarlanmış,  birlik  ve  bütünlük
                                    mıyla ilgili bir sorun olmasa da, evlerin   içinde şekillenmişti.
                                    çok azında kitabe bulunması, tanımlama   XIX. yüzyılda yapılan Hristiyan evlerinin
                                    işini güçleştirmekteydi. Öncelikle, nüfus   en  önemli  özelliklerinden  biri,  bilinçli
                                    çoğunluğunun  Müslüman  olması,  o  za-  olarak  getirdikleri  “konfor”  anlayışı  ve
                                    mandan kalan konut stokunun da Müs-  rahat  bir  yaşam  için  sundukları  mimari
                                    lüman  ağırlıklı  olmasına,  Hristiyan  evi   çözümlerdi.  Bu  evlerin  bazı  odalarının
                                    örneklerinin sınırlı kalmasına neden ol-  şömineleri vardı; tuvaletler avlulardan ü-
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276