Page 275 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 275

[746] 266 / EV                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         uygun olduğu günlerde çamaşır, bulaşık
                                                                         yıkama, yemek pişirme, salça kaynatma,
                                                                         pastırma  sucuk,  kavurma  yapma,  halı-
                                                                         kilim  dokuma,  yün  çırpma  gibi  günlük
                                                                         faaliyetlerin birçoğu avluda yürütülmüş-
                                                                         tür. Avlu ve yarı-açık alanlar için kullanı-
                                                                         lan çok sayıda sözcük ve deyim, bu gibi
                                                                         alanların eski Kayseri’de ne denli önem-
                                                                         sendiğine ve yaygın biçimde kullanılmış
                                                                         olduğuna işaret etmektedir.
                                                                         Evlerin  yer  katındaki  odalarının  avluya
                                                                         yönlendirilmiş olması; mutfak, kiler, hela
                                                                         gibi hizmet mekânlarının burada yer al-
                                                                         ması;  bodrumlardaki  ahır  ve  depoların
                                                                         burayla ilişkili olarak yapılmış olması da
                                                                         avluların evlerdeki merkezî konumunun
          Güpgüpoğlu Konağı selamlık odası-1988 (V. İmamoğlu)
                                                                         diğer belirtileridir.
                                                                         Genel Mimari İfade ve Kimlik: Geleneksel evle-
                                    larda komşularla toplu namaz kılınan bir   rin yapımında iki temel malzeme kulla-
                                    mescit  olma  işlevlerini  yüklenmişti.  Bu   nılmıştır: Taş ve ahşap. Bunlara ek olarak
                                    mekân ev planındaki konumu gereği, ay-  kullanılan bir malzeme de demîrdir. Sü-
                                    nı  zamanda  eve  girip  çıkanların  denet-  tun  taşlarının  ve  kemerlerin  bağlanma-
                                    lendiği bir yerdi. Hacim ve kütle olarak   sında demîr kuşaklar; duvarların ve dam-
                                    da evin en önemli odası... Bu nedenlerle   ların  depreme  karşı  güçlendirilmesinde
                                    Kayseri evlerindeki sofalar, yüzyıllar bo-  lamalar kullanılmıştır. Ancak Kayseri evi
                                    yu evlerin âdeta vitrini, ailelerin dış dün-
                                    yaya göstermek istediği yüzü, bir tür sere-  deyince, akla hep taş gelir. Evlerin güzelli-
                                                                         ği de çoğunlukla taşla yapılan mekânların
                                    moni mekânı olagelmiştir. Tasarımların-
                                    daki renklilik ve çeşitlilik, sofanın Kayse-  boyut ve oranlarından ve yapım biçimin-
                                    ri’de ne kadar önemsendiğine; Kayserili-  den kaynaklanan tektonik bir güzelliktir.
                                    lerin mimarlık ve dekorasyon sanatlarına   Kayserili ustalar Selçuklu atalarını model
                                    ne kadar yatkın olduğuna ve tabii ki evle-  almış  ve  onları  izleyerek  özgün  eserler
                                    rine olan sevgi ve duygusal bağlarının ye-  ortaya koymuştur. Selçuklulardan geçen,
                                    ğinliğine işaret eder.               Orta Asya kökenli temel form kullanma
                                    Avlular: Eski kent evlerinin çoğunda en çok   eğilimi  ve  taş  sevgisi,  geleneksel  evlerin
                                    kullanılan mekânların başında avlular ge-  yapımına  da  yansımıştır.  Selçukluların
                                    lirdi.  Soğuk  kış  günleri  dışında  havanın   kullandığı prizma, piramit ve silindir gibi
                                                                         formlar, cephe elemanlarının ve hacimle-
                                                                         rin özenle belirlenmiş oranları, kusursuz
                                                                         derecede düzgün bina yüzleri, bıçak kes-
                                                                         kinliğindeki duvar ve pencere köşeleri, İç
                                                                         Anadolu güneşinde parıldayarak çok et-
                                                                         kileyici kompozisyonlar ortaya koymuş-
                                                                         tur. Selçukluların büyük bir ustalıkla kul-
                                                                         landığı bu tür diri, güçlü prizmalar ve ya-
                                                                         pım şeklinden gelen estetik, sonraki ku-
                                                                         şaklarca da özümsenmiş, Kayseri’ye ya-
                                                                         lın ama mimari yönden olgun ve değerli
                                                                         eserler kazandırmıştır.
                                                                         Eski  Kayseri  evlerinin  cepheleri  genel
                                                                         olarak sade görünüşlüydü. Evlerin yatay
         Eski bir ev ve avlu duvarları (M. Kilaburucu)                   dam çizgileri, üst katlardan dışarı doğru
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280