Page 273 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 273
[744] 264 / EV KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
sedirler boyunca uzanan, aynı malze-
meyle doldurulmuş halı kaplı yastıklar
kullanılırdı.
Odaların bir, bazen iki duvarı açık veya
kapalı dolaplarla donatılırdı. Müslüman
evlerinde bu dolaplardan biri, küçük bir
yıkanma kabini (gusülhane) olarak dü-
zenlenir, odada yatanlara dışarı çıkma-
dan temizlenme, yıkanma olanağı verir-
di. Dolaplardan biri yatak ve yorganların
yerleştirilmesi için kullanılırdı. Yüklük a-
Öztaşçı Evi sofası (V. İmamoğlu)
dı verilen bu dolap, yaklaşık 75–80 cm
derinlik, 150–180 cm genişlikte olurdu.
kadığında ortaya çıkan atık suyu bağlı ol- Dolaplardan birkaçı günlük yaşam için
duğu bir çukura akıtırdı. Odanın asıl dö-
şemesi ahşaptan yapılır, ailenin mali du- gerekli olan kap-kacak, lamba, kitap, nar-
gile vb. eşyaların yerleştirilmesi için kul-
rumuna göre halı, kilim, keçe veya hasır-
la örtülürdü. Sekialtı ile oda döşemesi lanılırdı. Kayseri evlerindeki odaların ta-
basamakları, derinliği az olan dolap ve sarımında ahşap önemli bir yere sahipti;
raflarla ayrılır, bu ayrım ayrıca özenle her oda yerden 220 ila 270 cm yüksekli-
tornalanmış, boyanmış ahşap korkuluk- ğe kadar motifli lambri veya panolarla
larla daha da vurgulanırdı. Her odanın iki kaplanmıştı. Dolaplar, dolap kapakları,
veya üç yanında, ahşaptan yapılmış se- “gilve” denen bir yanı açık küçük nişler
dirler yer alırdı. 25 ila 40 cm yüksekliğin- ve odanın dört duvarı hep ahşaptı. Yü-
de, 70–80 cm derinliğindeki sedirlere iç- zeydeki motifler, ahşap panoların oyul-
leri berdiyle doldurulmuş şilteler yerleşti- ması ve/veya çeşitli renklerde boyanma-
rilir, üstleri sedir halılarıyla kaplanırdı. sıyla elde edilmiştir. Yöresel olarak zar a-
Sedirde oturanların yaslanması için de dı verilen bu pano sistemi, odalara derli
toplu bir görünüş vermiş, mekânlara et-
kileyici mimari atmosferler kazandırmış-
tır. Ayrıca ahşabın yüksek ışınım (radyas-
yon) sıcaklığı ve sıcak görünümü, iklim-
sel konfor sağlama yanında odaları gör-
sel olarak da cana yakın, rahat ve kulla-
nışlı kılmıştır.
Kayseri evlerinde oda tavanları ve tavan
etekleri de dikkatle ele alınmıştı. Düz da-
mı taşıyan direkler, ya aşağıdan görüle-
cek şekilde meydanda bırakılmış ya da
ahşapla kaplanmıştı. Birinci durumda,
değişik renklerde boyanan direkler, dam-
daki toprağı tutan ahşap yüzeyin altında
sade figürler olarak ortaya çıkmış; dingin,
ağırbaşlı bir görünüm yaratmıştır. Tava-
nın ahşapla kaplandığı durumlarda ise,
göbekli veya göbeksiz olarak tasarlanan
tavanlar, duvarlardaki zarlarla uyum i-
çindedir. Böyle durumlarda, tavan etek-
leri çıta veya resimlerle donatılmış, yü-
zeylerde benzer renk ve desenlerin kulla-
nılmasıyla, odalarda etkileyici bir estetik
Öztaşçı Evi sofasında zar üstündeki duvar
resimleri (V. İmamoğlu) bütünlük sağlanmıştır.