Page 276 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 276

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            EV / 267 [747]


           taşan simetrik oda cepheleri; yüzeyleri o-
           luşturan  perdahlı,  kusursuz  yonular;  taş
           ve ahşabın ustaca kullanımı, dingin, otu-
           raklı  bir  mimari  kimlik  ortaya  koyardı.
           Dış  yüzeylerde  süs  kullanımı  nadirdi,
           kullanıldığı zaman da ölçü elden bırakıl-
           maz,  kapı  ve  pencerelerde  farklı  renkte
           taş  kullanımı  veya  fazla  derin  olmayan
           oymalarla,  süslü  çörtenler,  payandalar,
           pencere  ve  korkuluk  demîrleriyle  sınırlı
           tutulurdu. İslam dininin geleneksel yoru-
           mu, insan figürünün resim ve oymalarda
           kullanılmasına  izin  vermemiştir.  Bu  ne-  XX. yüzyıl başlarında mahalleler (A. Gabriel)
           denle Kayseri Müslüman evlerinde kulla-
           nılan süsler de çoğunlukla stilize edilmiş   ancak geçebileceği genişlikteki anayollar
           bitki ve hayvan motifleriyle geometrik şe-  bile yer yer çok daralır, iki aracın aynı an-
           killerdi. Hristiyanlar ise daha zengin bir   da  geçmesine  izin  vermezdi.  Sokaklar
           süs repertuarına sahipti ve çeşitli yollarla   ancak birkaç ev boyunca düz gider, ço-
           evlerini  süslerlerdi:  İnsan  ve  hayvan  re-  ğunlukla  girintili  çıkıntılı  olarak  devam
           simleri, idoller, klasik stilde sütunlar.  eder, birbirleriyle dar veya geniş açılarla
           Genelde  tüm  evlerin,  özellikle  Müslü-  birleşir,  zaman  zaman  meydancıklar  o-
           man evlerinin, dışındaki sadelikle içlerin-  luştururdu.  Sokakların  iki  yanındaki  ev
           deki görkem arasında açık bir tezat vardı.   ve  avlular  da  değişkenlik  gösterir;  kâh
           Evler,  muntazam,  sağlam  ve  gösterişten   300-400 cm yüksekliğinde devam eden
           uzak bir dış görünüşün içinde görkemli,   bir  bahçe  duvarıyla  tek  katlı  evler;  kâh
           renkli bir iç dünya, bir ruh bir yaşama se-  çıkmaları birbirine yaklaşıp tünelimsi bir
           vinci barındırır. Ahşap boya ve tekstilin   etki yaratan iki katlılar... Geleneksel so-
           incelikli kullanımı odalara zengin atmos-  kakların, içinden geçen insanlarda bırak-
           ferler kazandırmıştır. Kapı, pencere, şer-  tığı en belirgin etki, bitmeyen değişkenlik
           betlik ve dolapları toparlayan, dört duva-  ve her köşede sunduğu sürprizlerdi. Hiç-
           rı sarmalayan oymalı, renkli zarlar, oda-  bir çizgi, hiçbir köşe birbirinin aynısı de-
           ların ayrılmaz parçalarıydı. Ayrıca zarla-  ğildi. Benzer olan yanları, Arnavut kaldı-
           rın üzerindeki terekler; odaları bütünle-  rımıyla  kaplanmış  yüzeyleri,  iki  yanda
           yen  tavanlar,  resimlerle  bezenmiş  tavan   kesintisiz devam eden taş duvarlar, çeş-
           etekleri; sedirlere ve yere serilmiş Anado-  me  başlarının  bitmeyen  ıslaklığı  ve  çeş-
           lu  halı  ve  kilimleri,  sedirlerdeki  halı-  melerin atık sularının gittiği sebze bahçe-
           yastık  ve  minderler,  el  örgüsü  perdeler,   leri  veya  üstü  kapalı  çukurlardı.  Köşe
           Kayseri’deki iç mekân tasarımını tamam-  başlarındaki  kuruyemişçiler  ve  fırınlar,
           layan  diğer  ögelerdi.  Hemen  her  evde   sokaklara güzel koku salar, meydancıklar
           malzeme ve yapı ayrıntılarına kılı kırk ya-  çocuklara oyun oynama; cami avluları ve
           ran  bir  özenle  yaklaşılmış;  dingin  ama   önü açık kahveler yaşlılılara oturma, soh-
           renkli,  etkileyici  ve  akılda  kalacak
           mekânlar üretilmiştir.

           Mahalle ve Sokaklar
           Geleneksel Kayseri mahalleleri, insan öl-
           çeğindeki dar sokakları, bunların kesişti-
           ği yerlerde veya cami, mescit, okul önle-
           rindeki organik meydancıkları ve çıkmaz
           yollarıyla bir Ortaçağ görünümü taşırdı.
           Sokaklar ve çıkmazlar dardı. İki faytonun   1970 ve 80’lerin sonlarında sokaklardan görünüm (V. İmamoğlu)
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281