Page 274 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 274

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            EV / 265 [745]


           Sofa:  Geleneksel  Kayseri  evlerindeki  so-
           fa sözcüğü mimarlık yazınımızda bugüne
           kadar  yerleşmiş  olan  anlamından  fark-
           lı bir anlam taşır. Sedat Hakkı Eldem’in
           “Türk Evi plan tipi” sınıflandırmasına te-
           mel olarak aldığı sofa, ev düzenine yön
           veren bir dağıtım mekânıdır. Kayseri’de
           de sofanın böyle bir görevi vardır, ancak
           bu görev arkaplanda kalır.
           Kayseri evlerinin en etkileyici odası sofa-
           dır.  Büyük  boyutları  ve  genel  havasıyla
           özel bir önem taşırdı: Sofa, boyu 7–8 m,
           genişliği 4–5 m, yüksekliği 5–7 m arasın-
           da değişen temiz bir prizmadır. Kütlesi-
           nin yüksekliğiyle diğer odalardan kolay-
           ca ayırt edilirdi. İç dekorasyonu için gös-  Sarı Mustafa Evi baş odası tavan süslemesi
           terilen titizlik ve harcanan enerji, sofanın   (V. İmamoğlu)
           ev  içindeki  sembolik  önemini  gösterir.
           Zarif ahşap panoları; duvar, pano ve ta-  ken de bakılacak, Tanrı’nın büyüklüğüne
           vanındaki  boyama,  resim  ve  yazıları;  ö-  –ve ona yaklaşabilmek için bir araç ola-
           zellikle giriş kapısına bakan ve yerden ta-  rak kullanılan sanatın büyüklüğüne– hay-
           vana kadar zarlarla bezenmiş duvarı, iyi   ranlıkla şahit olunacak bir güzellik öge-
           düşünülmüş  mimari  ayrıntıları;  özenle   si... Bu tür yönlendirme için bir neden de,
           seçilen  halı,  kilim,  halı-yastık  ve  erkân   namaz sırasında, namaz kılan insanın ö-
           minderleriyle döşenmiş sedir ve sekisiyle   nünden hiç kimsenin geçmemesi gerekli-
           Kayseri sofası, yüzyılların bir kültür ürü-  liğinden olabilir. Böylece kapıya ve dola-
           nü; mimarlık tarihimizin övünülecek kö-  şım için ayrılan sekialtına arkasını döne-
           şe taşlarından biridir.             rek  namaz  kılan  bir  insanın  önünden
           Sofa, kapısı ve kapısının üstünde veya ya-  kimse geçemeyecek, onu tedirgin etme-
           nında yer alan bir, iki veya üç penceresiy-  yecektir.
           le avluya açılırdı. Başka penceresi olma-  Sofalar Kayseri’de evlerin girişi, kabul ye-
           ması nedeniyle loş, dramatik ve gizemli   ri, misafir odası, oturma odası, ibadet ye-
           bir karakter taşırdı. Sofaların pencere ve   ri, yaşlılar için yatak odası ve Ramazan-
           kapısının,  buna  bağlı  olarak  da  evlerin
           baktığı yön, genellikle kuzeydir. Hâlbuki
           Kayseri’nin bulunduğu iklim koşulların-
           da bunun tam aksi bir yönlendirme uy-
           gundur.  Yaşlı  Kayserililerle  yapılan  gö-
           rüşmeler, böyle bir düzenlemenin İslam
           dininden  kaynaklanmış  olabileceğini
           göstermiştir. Bu düzenleme kıble yönüy-
           le ilgili tereddütleri ortadan kaldırmakta
           ve namaz kılacak insan hangi evin sofa-
           sında  olursa  olsun,  döneceği  yönü  bil-
           mektedir.  Başka  bir  deyişle,  insan  sofa
           kapısını arkasına almakla, ibadet edeceği
           yönü belirlemiş olmaktadır. Bu yön aynı
           zamanda sofanın en güzel duvarının yer
           aldığı güney yönüydü ve döşemeden ta-
           vana kadar özenle oyulmuş, etkileyici bir
           mihrap görevini yüklenmişti. Dua edilir-  Öztaşçı Evi harem odası (V. İmamoğlu)
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279