Page 81 - Kültepe Kaniş
P. 81

Ekonomi ve Ticarî Hayat | Ticareti Yapılan Mallar
               Tabletlerde amũtum’dan yüzük (annuqum), broş (tudittum) ve taç (agûm) yapıldığına
            değinilmektedir.
               Kaniş kārum’unun, Asur’un talimatını duyurmak üzere diğer kārum ve wabartum’lara
            yazdığı mektuplar , Asur yönetiminin ve onu temsilen Kaniş kārum’unun amũtum
                             69
            ticareti ile yakından ilgilendiklerini ortaya koymaktadır. Bu mektuplardan birisinde
            şunları okuyoruz:

               “Kaniş kārum’u habercimiz şaqil dātim’e, bütün kārum ve wabartumlar’a şöyle der: ‘Asur
            şehrinin mektubu buraya geldi. Asur’un mektubunda (şöyle denilmektedir)’: ‘Bugünden
            itibaren amũtum’u kim satın alırsa, Asur şehrine kâr payı verilmeyecek. Onun onda birini
            Kaniş kārum’u alacak.’ Mektubumuzu dinler dinlemez, orada (her) kim onu saraya sattıysa
            veya onu bir saray mensubuna sattıysa veya onu satmadan yanında taşıyorsa, taşıdığı bütün
            amũtum’un tam miktarını; o kişinin adını; babasının adını bir tablete yazın ve habercimizle
            buraya gönderin. (Bu) mektubumuzun kopyasını bütün kārum ve wabartumlar’a gönderin.
            Bir ticarî temsilci amũtum’u sattıysa, o adamın adını kaydedin.” 70
               Kaniş kārum’unun Asur’un elçisi Kuliya’ya ve Neneşşa’ya kadar Turhumit, Hattuş,
            Tamniya ve Tuhpiya kārumlar’ına hitaben yazdığı bir diğer mektupta , amũtum taşıyan
                                                                       71
            herkesin amũtum’un onda birini ve her bir mina için 3 şeqel gümüşten ibaret şaddu’utum
            vergisini ödemek zorunda olduğu bildirilmekte ve toplanan amũtum ve verginin bizzat
            Kuliya tarafından Kaniş’e getirilmesi emredilmektedir.
               amũtum ticaretinden Asurlu tüccarların büyük kâr sağladıkları çok açıktır. ICK 1,
            1’deki metinde dört tüccarın 20 minalık bir fon oluşturarak, amũtum ticareti için ortaklık
            kurduklarını okuyoruz. Amũtum Hahhum şehrinden alınmış ve Luhuzattiya’da ortak-
            lardan Saha’ya teslim edilmiştir. Kaniş’e giden Saha ortaklarından habersiz, masraf
            için ayrılan ½ mina gümüşten başka, 1 mina 5 şeqel gümüşü sermayeden çekmiştir. Bu
            yüzden kendisini eleştirenlere, “4 ½ mina 5 şeqel gümüşü amũtum’un fiyatına ekledim”
            diye cevap vermektedir.
               amũtum’un Anadolu’da hangi bölgede bol bulunduğu ve amũtum ile aşi’um’un aynılığı
            hakkında bilgi bulunan Kaniş kārum’unun kararını içeren bir mahkeme tutanağında
            Mannum-kī- Aşşur adlı Asurlu satın aldığı amũtum ile ilgili olarak şöyle demektedir:



            69  Bu mektuplar S.Çeçen 1997, s. 223 v. d.’da yayınlanmıştır. Aynı belgeler K.R. Veenhof 2010, Nr. 1, 2, 3,
               4, 5’te yeniden işlenmiştir.
            70  Kt. 92/k 221: S. Çeçen 1997, s. 229-230; krş. K.R. Veenhof 2010, Nr. 1.
            71  Kt. 92/k 203: S. Çeçen 1997, s. 226; K.R. Veenhof 2010, Nr. 2.
            Kt. 92/k 200, Kaniş kārum’unun Kuburnat, Hanaknak ve Tişmurna Wabartumlar’ına amũtum ile ilgili
               talimatını içermektedir. Bkz. S. Çeçen 1997, s. 223-225; K.R. Veenhof 2010, Nr. 3.

                                                                                    81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86